A betegbiztonság az ellátási tevékenységek során potenciálisan bekövetkező, elkerülhető egészségkárosodással szembeni védelmet jelenti.
Az aktív fekvőbeteg ellátást végző egészségügyi szolgáltatók betegbiztonsági előírásai ellenére az emberi (például ismerethiány, a szakmai előírások be nem tartása) vagy az intézményi kockázati tényezők (például nem megfelelő kommunikáció, szakmai irányelvek hiánya) nemkívánatos eseményeket (például gyógyszer-kölcsönhatások, a kézhigiéné elmulasztása következtében kialakuló járvány) eredményezhetnek.
Az intézményvezetők felelőssége, hogy az egészségügyi szolgáltatásokat igénybe vevők biztonsága prioritásként jelenjen meg. Ennek megvalósításához a kockázatok kezelésére, a betegbiztonság kultúrájának kialakítására, valamint megfelelő kommunikációra van szükség.
A kockázatok (például gyógyszer-mellékhatás, egészségügyi ellátással összefüggő fertőzés) csökkentése az egészségügyi intézmény alapvető érdeke és feladata, hiszen ez jelentős mértékben befolyásolja az ellátás minőségét és az intézmény megítélését. A várható veszélyek ismeretében kidolgozott intézkedési terv alapján kell a dolgozóknak végezniük az ellátással közvetlen kapcsolatban lévő vagy az ellátást biztosító tevékenységeket.
A betegbiztonság kultúrája az intézmény vezetőségének aktív irányításával kezdődik: a biztonság prioritása, a dolgozók megfelelő viselkedésének támogatása (a megelőzésre vonatkozó szabályok betartása), valamint a dolgozók ösztönzése a lehető legbiztonságosabb ellátást nyújtására. A sikeres betegbiztonsági kultúra kialakításába, a betegbiztonsággal kapcsolatos szabályok kidolgozásába és fenntartásába azonban a dolgozókat is be kell vonni, mely együttműködés ellenőrző rendszerként is működik (például a dolgozók figyelmeztetik egymást a kézhigiéné elvégzésére).
A megfelelő intézményi kommunikáció magába foglalja a dolgozók képzését, továbbképzését (például az új szabályok ismertetése), illetve a különböző ellenőrző tevékenységek (például fertőzések előfordulásának monitorozása) eredményeinek ismertetését és megbeszélését (például szükség esetén újabb betegbiztonságot elősegítő feladatok kitűzése).