Emésztőrendszerünkben számos szerv dolgozik össze azért, hogy az elfogyasztott táplálékot a lehető leghatékonyabban feldolgozza.

Ennek a folyamatnak fontos alkotóelemeit képezik az úgynevezett emésztőenzimek, melyek a zsír-, fehérje- és szénhidrátmolekulákat még kisebb, könnyebben felszívódó elemekre bontják. Három nagy csoportja van az ilyen enzimeknek:

  • Proteázok – a fehérjét peptidekre és aminosavakra bontják
  • Lipázok – egy zsírmolekulát három zsírsav és egy glicerinmolekulára bontják
  • Amilázok- a szénhidrátot, például a keményítőt cukorrá alakítják

A vékonybélben további enzimek találhatóak, például laktáz, maltóz és szukráz. Ha a testünk valamiért képtelen eleget termelni az emésztőenzimekből, az ételt nem megfelelően fogja megemészteni és a tápanyagok sem szívódnak fel belőle elegendő mértékben, ami problémákhoz vezethet. Ezért ha gyakran eszünk természetes emésztőenzimeket tartalmazó ételeket, segíthetjük ezt a folyamatot. Melyek ezek az ételek?

Trópusi gyümölcsök

Ananász - Proteázok közé tartozó enzimeket tartalmaz, méghozzá bromelaint, ami egyébként étrendkiegészítőként is elérhető, de sokkal jobb, ha természetes formájában visszük be a szervezetbe.

Papaya - Trópusi gyümölcsként szintén proteázokat tartalmaz, konkrétan papaint, mely bizonyítottan segíti a székrekedési és felfúvódási gondokat. Nyersen fogyasztva található meg benne a legtöbb enzim, de az éretlen vagy félig érett papayát várandósok ne fogyasszák!

Mangó - Az amilázok csoportjába tartozó enzimekben gazdag mangó azért lesz egyre édesebb az érésekor, mert ekkor egyre több ilyen enzim aktiválódik benne.

Banán - Az összetett szénhidrátok kisebb és könnyebben felszívódó molekulákra való lebontásában segédkeznek a banán enzimjei, emellett pedig nagyon jó rostforrás, ami tovább javítja az emésztőrendszer egészségét.

Méz

A méznek számos jótékony hatása és tulajdonsága ismert, ide tartozik az is, hogy négyféle enzim található meg benne, melyek a keményítőt, a szukróz és a fehérjét alakítják át.

Kefir

A tejsavbaktériumokat és élesztőgombákat tartalmazó kefir rendkívül jó hatással van az emésztésre, mivel lipázokat, proteázokat és laktázokat is találhatunk benne. Egy kutatás szerint a laktóz intoleranciában szenvedő emberek laktózemésztését pozitívan befolyásolhatja.

Savanyú káposzta

A fejeskáposztából tejsava erjedéssel készült savanyú káposztának hasznos enzimjei mellett igen magas a C-vitamin tartalma is.

Kimcshi

A koreai kimcshi (kimchi) egy erjesztett zöldségekből készülő étel, mely a kefirhez és a savanyú káposztához hasonlóan egészséges baktériumokat tartalmaz, ami jó hatással van az emésztőrendszerünkre.

kimcsi
Forrás: Shutterstock/Puzzlepix

Miso

A japán konyhaművészet népszerű ízesítőszere a miso, mely szójababból, árpából vagy rizsből készül, sóval és koji gombával való erjesztés során éri el végleges állapotát. Enzimekben gazdag volta miatt segíti a tápanyagfelszívódást és csökkentheti az irritábilis bél szindróma tüneteit is.

Avokádó

Más gyümölcsökkel ellentétben az avokádóban sok egészséges zsírsav található, viszont annál kevesebb cukor.

Kivi

Dél-Kína nemzeti gyümölcse, melynek neve az Új-Zélandon honos madár nevéből származik, nagy mennyiségben tartalmaz vitaminokat, csökkenti a magas vérnyomást, és actinidin nevű proteáz enzimje segít lebontani a fehérjéket.

Gyömbér

Már írtunk arról, hogy mennyire sokszínűen felhasználható étel a gyömbér, és ennek az az oka, hogy fertőtlenítő, gyulladáscsökkentő hatása mellett az emésztésre is nagyon jó hatással van, hála emésztőenzimjeinek.

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/natural-digestive-enzymes
Borítókép forrása: Shutterstock/Puzzlepix