Ha a gyulladás krónikussá válik, kóros folyamatokat indíthat el. Szinte minden súlyos betegségben szerepet játszik, beleértve a rákot, a szívbetegségeket és a depressziót.

Kinek érdemes kipróbálni a gyulladáscsökkentő diétát?

Mindenkinél más és más a gyulladást kiváltó tényező, azonban krónikus betegség fennállása esetén lehet, hogy krónikus gyulladással is él. A gyulladáshoz kapcsolódó állapotok a következők:

  • Crohn-betegség
  • szívbetegség
  • magas vérnyomás
  • irritábilis bél szindróma
  • sclerosis multiplex
  • elhízottság
  • pikkelysömör
  • reumás ízületi gyulladás
  • 1-es típusú cukorbetegség
  • fekélyes bélgyulladás.

Bizonyos élelmiszerek fokozzák a gyulladást. A finomított keményítők és a feldolgozott húskészítmények nem jók a szívbetegségben szenvedőknek (de általában senkinek); a glutén és a tejtermékek tovább fokozhatják a bélrendszeri rendellenességeket; a nadálytő pedig ízületi gyulladás esetén súlyosbítja a tüneteket. De mindenkinek meg kell találnia az egyéni kiváltó okot.

Még ha nincs is krónikus betegsége, gyulladást tapasztalhat, ha olyan ételeket fogyaszt, amelyekre érzékeny. Amikor immunválasz alakul ki egy élelmiszerre, az antitestek száma megemelkedik, ami gyulladást okozhat. A szervezet alapvetően idegen testnek tekinti az ételt, és elkezd ellene dolgozni. De azok az élelmiszerek, amelyek egy személynél gyulladást okoznak, nem biztos, hogy másokban is kiváltják.

gyulladáscsökkentő diéta
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Melyek a gyulladás tünetei?

Lehet, hogy nem is veszi észre az ilyen típusú rejtett gyulladást, bár bizonyos fizikai jelek utalhatnak rá, beleértve az alábbiakat:

  • bőrpír, duzzanat, bőrkiütések
  • hasi puffadás
  • fáradtság
  • súlygyarapodás
  • az ízületi és izomfájdalmak
  • fejfájás
  • gyomor-bélrendszeri problémák
  • elhúzódó fertőzések.

Hogyan kezdhető el a gyulladáscsökkentő diéta?

Az elfogyasztott ételek (és azok, amelyeket elkerül) segíthetnek megnyugtatni, sőt megakadályozzák a gyulladást azáltal, hogy elnyomják a szervezet gyulladásos reakcióit. De mivel mindenkinél más és más a gyulladást kiváltó ok, nem létezik mindenki számára megfelelő gyulladáscsökkentő étrend.

A „gyulladáscsökkentő diéta” kifejezés nem egy adott étrendre, hanem egy általános étkezési stílusra utal. Van azonban néhány irányelv, amelyet be kell tartani.

1. Csökkentse a feldolgozott élelmiszerek fogyasztását

A gyulladás minimalizálásának első kulcsa a gyulladást okozó élelmiszerek (például előre csomagolt desszertek, fagylalt, burgonya chips, mikrohullámú pattogatott kukorica, feldolgozott húskészítmények, ömlesztett sajtok, cukros italok, sült ételek) fogyasztásának kerülése. Ez általában azt jelenti, hogy távol kell maradni mindentől, ami dobozban vagy zacskóban van, vagy bármitől, aminek összetevői között szerepel a cukor, a só vagy az olajjal, és olyan adalékokat tartalmaz, amelyeket nem ismer.

2. Koncentráljon a teljes értékű ételekre

A teljes értékű élelmiszer egy összetevőből álló élelmiszer, például egy alma, egy narancs, egy uborka. Ha megtalálja a természetben, akkor valószínűleg teljes értékű táplálék. A gyümölcsök és zöldségek mellett további példák a következők:

  • barna- vagy vadrizs
  • csirke- és pulykamell
  • tojás
  • halak (különösen olajos halak, például lazac, tonhal, hering vagy makréla)
  • hüvelyesek, például szárított bab és borsó
  • diófélék és magvak
  • zab.

Azok az ételek, amelyek egynél több összetevőt tartalmaznak, továbbra is teljes értékű élelmiszerek lehetnek (például bolti humusz, szárított gyümölcsből és dióból készült snack keverék, tésztaszósz). A legfontosabb, hogy mindig ellenőrizze az összetevők listáját. Ez azt jelenti, hogy olyan kenyereket és tésztákat válasszunk, amelyek minimálisan feldolgozottak, minimálisan tartósítottak és teljes kiőrlésű gabonából készülnek.

3. Próbáljon ki olyan diétát, amely bizonyítottan csökkenti a gyulladást

Nincs mindenki számára megfelelő gyulladáscsökkentő étrend, de kimutatták, hogy két étkezési stílus segít: a mediterrán étrend (alapja az omega-3 zsírsavban gazdag hal) és a DASH diéta (magas vérnyomás esetén javasolt). Ezek a diéták sikeresen csökkentik a gyulladást, valamint a koleszterinszintet, a testsúlyt, a magas vérnyomást és a magas vércukorszintet.

4. Ha szükséges, próbáljon ki eliminációs diétát

Ha elhagyta a feldolgozott élelmiszereket, de továbbra is gyulladásos tüneteket tapasztal, lehet, hogy tovább kell lépnie. A legjobb az, ha kipróbálunk egy eliminációs diétát, és lassan, egyenként iktatjuk ki a potenciális gyulladást kiváltó élelmiszereket. Az ételérzékenységi tesztek is segíthetnek azonosítani, hogy mely élelmiszerek növelik a szervezet antitestválaszát.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Mit tehetünk álmatlanság ellen?

Alvásunk mennyisége és minősége befolyásolja fizikai és kognitív teljesítőképességünket, az immunrendszerünket, a memóriánkat, és még azt is, hogy milyen hosszú lesz az életünk.