Nem mindegy, hogy mikor és mivel vesszük be a kalcium pótlására szolgáló patikaszert.

A kalciummal együtt elfogyasztott táplálék vagy D-vitamin ugyanis hatással van a kalcium szervezetbeni sorsára, hasznosulására.

Számos, kalciumot tartalmazó készítmény található a gyógyszertárakban és a drogériákban. A készítmények egyrészt a milligrammban kifejezett kalcium-tartalmukban, másrészt a bennük lévő kalcium-só formájában (kalcium-citrát, kalcium-karbonát, illetve kalcium-laktát-glükonát) is eltérnek egymástól. A különféle kalcium-sók vízben való oldhatósága eltérő. Például a kalcium-karbonát (tulajdonképpen mészkő) pora nem oldódik vízben.

kalcium bevitel
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Ez azonban nem jelenti azt, hogy a készítmény nem hatásos: bevételt követően a gyomorsav erősen savas közegében a vegyület feloldódik, és a benne található kalcium is hasznosul.

  1. A kalcium felszívódása a vékonybélből történik meg. A felszívódás azonban sosem teljes mértékű, a bevett kalciumnak csak mintegy ötöde hasznosul. A kalcium hasznosulását elő lehet segíteni azzal, ha mellette D-vitamint is szedünk.
  2. Jó tudni, hogy a kalciumpótló készítmények felszívódása akkor a legnagyobb mértékű, ha a bevételük étkezés közben történik.
  3. Napjainkban népszerűek a különféle természetes eredetű kalciumpótlók (pl. a korall-kalciumos szerek). A csontokra kifejtett hatás ebben az esetben körülbelül azonos mértékű az említett kalcium-sóknál tapasztalt hatással, azonban kiemelten kell ügyelni arra, hogy csak megbízható forrásból vásároljunk ilyen „természetes” termékeket, ugyanis a bizonytalan tengeri eredet a nehézfém-szennyezés kockázatát hordozza magában.
Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Hogyan kezelhető a cellulit?

A narancsbőr kialakulása gyakorlatilag elkerülhetetlennek tűnik – a testalkattól függetlenül. De mi is az a cellulit? Ez ugyanaz, mint a zsír?