A legtöbben csak a koffeinre és az élénkítő erőre gondolnak, pedig a kávécserjék termése ennél jóval több hatóanyagot tartalmaz.

Aki csak kávéval tudja elképzelni a reggelét, annak nem is kell különösebb ok, hogy imádja a fekete italt. Pedig vannak más egészségügyi hatásai is, mint az elme élénkítése. Ráadásul a legújabb tanulmányok szerint a kávé valójában nem emeli a vérnyomást (csak serkenti azt).

kave_hatasa
Forrás: unsplash.com

A kávé koffeint tartalmaz, de van benne klorogénsav, ami egy antioxidáns, ezen kívül amerikai tudósok megállapítása szerint, több mint ezerféle további antioxidánst tartalmaz még. Hatóanyagai a terpének is (kaveol, kafesztol) is, melyek viszont emelhetik a koleszterin szintet. Az, hogy mennyi koffein, vagy terpén szabadul fel a kávéból, függ a kávészemek pörkölési módjától és a főzési technikától is.

Általánosságban a kávé hatóanyagai élénkítik az anyagcserét, a vérnyomást, és az agyi funkciókat is, növeli az energiaszintet és a teljesítményt.

A koffein agyunk receptoraiban, az idegsejtekben gátolja az adenozin hatását (ami az idegsejteket lassítja), ezért a koffein az idegsejtek működését serkenti. A kutatások semmilyen összefüggést nem találtak a szív-érrendszeri megbetegedések és a rendszeres kávéfogyasztás között. Sőt.

Több, egymástól független, évtizedekig futó nemzetközi tanulmány az állapította meg, hogy a kávéfogyasztók körében csökkent a csontritkulás kockázata, jótékonyan hatott a demenciás betegségek (Alzheimer, Parkinson) kialakulására, támogatta a máj működését, a daganatos betegségek kialakulása ellen hatott -mivel az antioxidánsok megkötik a szabadgyököket-, és a fizikai teljesítményt is fokozta, a benne lévő klorogénsav hatására pedig csökkenhet a II-es típusú diabétesz kialakulásának kockázata.

Önmagában a kávézás tehát nem káros, ez kijelenthető. Aki azonban magas vérnyomás betegségben szenved, kismama, vagy veseproblémái vannak (vízhajtó hatású a kávé) annak nem ajánlott túl sokat fogyasztania belőle, és érdemes a koffeinmentes változatokat fogyasztani, melyekben minimálisan, de így is van koffein, illetve a többi jótékony hatóanyag benne van.

A kávé esetén meg kell említeni a cukorral való édesítést, ami viszont egyáltalán nem egészséges! Sokkal jobb “tisztán” inni a kávét, úgy jön ki az egyes fajták karaktere, de ha mindenképpen édesítenénk, érdemes egy pici mézzel próbálkozni csak.

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/top-13-evidence-based-health-benefits-of-coffee#2.-May-be-linked-to-a-lower-risk-of-type-2-diabetes
Borítókép forrása: unsplash.com
 
Neked ajánljuk

Hogyan kezelhető a cellulit?

A narancsbőr kialakulása gyakorlatilag elkerülhetetlennek tűnik – a testalkattól függetlenül. De mi is az a cellulit? Ez ugyanaz, mint a zsír?