A cinkből mindössze napi néhány milligrammra van szükség, azonban, ha az hiányzik, szemmel látható problémákat okozhat a nyomelem hiánya.

A hazai ajánlások alapján a felnőtteknél napi 10 mg a javasolt cinkbevitel. Vannak azonban olyan külföldi ajánlások, amik különbséget tesznek a nemek között, és a nőknek napi 8 mg, míg a férfiaknak napi 11 mg cinkbevitelt javasolnak.

A súlyos cinkhiány – ami például könnyen előállhat az egyoldalú táplálkozás következtében – növekedésbeli visszamaradást okozhat a gyermekeknél, és hajhulláshoz, száraz, érdes bőrhöz és lassú, elhúzódó sebgyógyuláshoz vezethet a felnőtteknél, gyermekeknél egyaránt.

A szemmel látható tüneteken kívül, sőt azok megjelenése előtt felléphetnek azonban azok az immunrendszeri problémák, amik a cinkhiányra vezethetők vissza.

cinkhiány
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Bizonyított, hogy cinkhiányban nő a különféle fertőzésekkel szembeni fogékonyság. Vagyis, a cinkhiányos személy könnyebben lesz náthás vagy influenzás.

A cinkpótlás segíthet a bajon!

A cinkhiány könnyen orvosolható. Leírták például, hogy egészséges, idős személyeknél a patikaszerekkel való cinkpótlás csökkenti a különféle fertőzések kockázatát.

Sőt, már kialakult fertőzések esetén sem késő! Nátha esetén számoltak be arról, hogy segíthet a gyógyulásban a cinkbevitel – gyermekeknél és felnőtteknél egyaránt.

Továbbá, aktuális példát hozva: bár még nem áll rendelkezésre kellő mennyiségű bizonyíték, úgy tűnik, hogy a cink adása előnyös lehet a koronavírus-okozta fertőzés (Covid-19) leküzdésében.

Forrás: https://knowablemagazine.org/article/health-disease/2021/how-zinc-helps-fight-infections
Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Hogyan ronthatja el a környezet a baba alvását?

Az alvási környezet, vagyis a szoba, ahol a baba alszik nagyon erős hatással lehet arra, hogy milyen könnyen tud elaludni, hányszor ébred fel éjjel és mikor kel reggel.