A B6, azaz piridoxin hiánya gyakoribb máj-, vese-, emésztőrendszeri vagy autoimmun betegségben szenvedőknél, valamint dohányosoknál, elhízottaknál, alkoholistáknál és terhes nőknél.

A B-vitaminok olyan vízben oldódó vitaminok, melyek a sejtjeink anyagcsere folyamataihoz nélkülözhetetlen enzimek előállításában játszanak szerepet, támogatják az idegrendszert, növelik az immunrendszer ellenálló képességét, javítják a sejt regenerációt, és egymással úgynevezett szinergiában vannak. Ez utóbbi azt jelenti, hogy együtt vesznek részt a biokémiai folyamatokban, és ha egyik B-vitaminból hiányunk van, akkor nagy valószínűséggel más B-vitamin sincs a kellő szinten szervezetben. B6 hiány esetén például valószínű, hogy B12-ből is hiányt szenved a szervezetünk.

b6_vitamin_covid
Forrás: unsplash.com

A legfrissebb kutatások szerint a B6-nak, csakúgy, mint például az omega zsírsavaknak gyulladáscsökkentő szerepe is van, illetve antioxidáns, vagyis leköti a szabadgyököket, melyek instabil állapotuk miatt egy sor káros sejtfolyamatot (köztük a rákos elváltozásokat) indíthatnak be.

  • B6 hiányában bőrkiütések jelentkezhetnek, ez a szeborreás dermatitisz, amikor piros pöttyök és viszketés lesz úrrá a hámszöveten. B6 hiányában csökken a kollagéntermelésünk, ami a bőrre kifejezetten negatívan hat.

  • Szintén a hám sérülésével van összefüggésben, hogy piridoin hiányában kirepedezik a bőr pl. a szájzug és a sarkak. A repedések nemcsak kellemetlenek, de a gyulladt, esetleg vérző részek a baktériumoknak táptalajt is adnak. Ezek a tünetek nemcsak a B6 veszteségre utalhatnak, felléphetnek riboflavin, folát (B12) és vas hiánya esetén is. A hám sérülhet a nyelven is, ilyenkor az fényessé válik, az érzékelő szemölcsök (papillák) pedig lekopnak róla, ami fájdalmas, akadályozza a beszédet és a nyelést is.

  • Mivel a B-vitaminok az idegrendszert támogatják, hiányukban depresszió, szorongás, ingerlékenység, fáradtság léphet fel.

  • A jól működő immunrendszer kulcsfontosságú a fertőzések, gyulladások és különféle rákos megbetegedések megelőzésében. A tápanyaghiányok, beleértve a B6-ot is, megzavarhatják az immunrendszert, mert a fertőzések leküzdéséhez szükséges antitestek termelésének csökkenését eredményezhetik. A B6-hiány csökkentheti a szervezet fehérvérsejt-termelését, beleértve a T-sejteket is. Ezek a sejtek szabályozzák az immunműködést, segítve a megfelelő reakciót, ha bejut egy kórokozó. A pandémiás időszakban tehát a B-vitaminok pótlására is oda kell figyelni a nagy dózisú C- és D-vitamin mellett!

  • A súlyos B6 hiány a perifériás idegrendszer károsodását okozhatja, ami miatt egyensúlyvesztés, végtag zsibbadás és fájdalmak léphetnek fel.

  • Az agyunkban termelődő GABA aminosav keletkezéséhez B6-ra van szükség. A GABA nyugtatja a neuronokat, tőle lesz ellenállóbb az idegrendszerünk a stresszel szemben.

Ahogy fentebb írtuk, a B-vitaminok egymással szinergiában vannak, ezért pótlásuk leginkább B-komplex formájában hasznos. Ha táplálékunkra szeretnénk odafigyelni, és biztosítani a megfelelő B6 bevitelt, akkor fogyasszunk sertéshúst, értékes gabonapelyheket és teljes kiőrlésű péktermékeket, banánt, héjas burgonyát, pisztáciát, paprikát, aszalt szilvát, kelbimbót, avokádót, hüvelyeseket, szárnyasokat, marhahúst. Érdemes tudni, hogy a B6 állati eredetű formában jobban hasznosul, vagyis a vega táplálkozásúak jobban ki vannak téve a hiány kockázatoknak.

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-b6-deficiency-symptoms
Borítókép forrása: unsplash.com
 
Neked ajánljuk

Mit érdemes enni a hőhullámok enyhítésére?

Óvatosan válassza meg az elfogyasztandó ételeket, hogy segítségükkel enyhítse a menopauza alatti hormonális ingadozásokat és hőhullámokat.