Szinte mindegyik szervrendszerünk működéséhez elengedhetetlen a D-vitamin, melynek hiánya legyakrabban télen és tavasszal mérhető.

Hatása

A zsírban oldódó D-vitaminnak nagy szerepe van elsősorban a csontok és fogaink épségének megőrzésében, valamint a csontritkulás megelőzésében, mégpedig oly módon, hogy azok építőanyagának, a kalciumnak bélből való felszívódását szabályozza.

Emellett a szervezet alapvető védekezőképességét is erősíti, megelőzve így számos betegséget (például a daganatokat). Befolyásolja a hormonműködést és szabályozza a vérnyomást is.

tej
Forrás: unsplash.com

Hiánya

A D-vitamin hiánya léphet fel azokban az időszakokban, amelyekben kevesebbet vagyunk a szabad levegőn és a nap is kevesebbet süt - mivel a napsugarak hatására termelődik a bőrünkben.

Ha alacsony a D-vitaminszintünk (ezt a vér laboratóriumi vizsgálatának segítségével lehet ellenőrizni), akkor az alábbiak kialakulásának nagyobb az esélye:

  • érelmeszesedés
  • depresszió
  • a szervezet immunrendszerének gyengülése miatt felső légúti megbetegedések
  • cukorbetegség, inzulinrezisztencia
  • túlsúly
  • daganatos betegségek 
  • magas vérnyomás
  • szív- és érrendszeri betegségek, stroke.

Hiányát jelezheti a fáradtság, az általános rossz közérzet vagy a csont- és izomfájdalom.

Étkezéssel is bejuttatható a szervezetbe, de csak nagyon kis mennyiségben, például zsíros halakból, májból és belsőségekből, tejből és tojássárgájából. Érdemes tehát a téli időszakban odafigyelni a pótlására. Ez mindenkinek ajánlott, de a várandós édesanyáknak, a csontritkulásban és daganatos betegségekben szenvedőknek mindenképpen.

Borítókép forrása: unsplash.com