Sokan preferálják a növényi eredetű D2-vitamint az állati eredetű D3-vitaminnal szemben, de a hatásosságot is mérlegelve már mást mutat a kép.

A csontok egészsége és az immunrendszer szempontjából egyaránt kulcsfontosságú D-vitamint sokan pótolják patikaszerekkel. A legfrissebb kutatási eredmények alapján úgy tűnik, hogy nem mindegy, hogy milyen formában jut a szervezetbe a D-vitamin.

A növényi vagy gomba-eredetű D2-vitamin (ergokalciferol) kevésbé képes a szervezetben hasznosulni, mint az állati forrásból, így a halból, májból vagy tojásból nyert D3-vitamin (kolekalciferol).

D-vitamin növényi állati
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Azoknál, akik vitaminpótlás céljából D3-vitamint kapnak, kétszer nagyobb mértékben emelkedhet a vérszérum-D-vitamin-szintje, mint azoknál, akik növényi eredetű D2-vitamint szednek. Másként fogalmazva: a halat, tojást vagy D3-vitamint tartalmazó étrend-kiegészítőket fogyasztóknál nagyobb mértékű D-vitamin-szint-emelkedés várható, mint a D2-vitaminban gazdag gombák vagy a D2-vitaminnal dúsított pékáruk fogyasztásakor. Emellett, a D3-vitamin szervezetbeni hatása hosszabb ideig tartónak is bizonyul, mint a D2-vitaminé.

Jó tudni, hogy a Magyarországon forgalmazott gyógyszerek és étrend-kiegészítők jellemzően D3-vitamint tartalmaznak, de számos, például az USA-ból beszerezhető étrend-kiegészítő termékben D2-vitamin található.

Ami a szakmai állásfoglalást illeti: a hazai D-vitamin-pótlásra vonatkozó konszenzusos megállapodásban a D3-vitamin szájon át történő bevitelét javasolják.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix