Két nyomelem kifejezetten erős antioxidáns hatású. Rendszeres fogyasztásukkal fokozható az immunrendszer működése.

A táplálkozás nagy szerepet játszik az immunrendszer megfelelő működésében. Ehhez elengedhetetlen a megfelelő tápanyagok (vitaminok, antioxidánsok, ásványi anyagok) megfelelő mennyiségű bevitele.

A zöldségekben, gyümölcsökben gazdag étrendet tartják az ideálisnak a szervezet megfelelően működő védekezőképességéért. Azt fontos leszögezni, hogy egyetlen élelmiszer vagy tápanyag nem tehető felelőssé, ha elkerül bennünket egy betegség, de akkor sem egyetlen mikrotápanyag hiánya az ok, ha gyakrabban betegszünk meg vagy éppen nehezebben gyógyulunk meg, hiszen ezek összetett, soktényezős folyamatok.

A legtöbb immunerősítő tápanyag több fronton is részt vesz a szervezet ellenállóképességének megtartásában: egyrészt maga a bőr, mint külső fizikai védelmi határ épségének, erősségének fenntartásában, másrészt támogatják az immunsejtek működését, csökkentik az oxidatív stressz mértékét és a gyulladásos folyamatokat.

A C- és D-vitaminok kapcsolata az immunrendszerrel már a gyermekek számára is közismertnek számít, azonban van két igen fontos ásványi anyag, aminek jelentős hatása van a védekezőképességünkre.

immunrendszer diéta étrend antioxidánsok
Forrás: pexels.com

Cink

Az egyik legerősebb antioxidáns hatású nyomelem. Hiányában vagy elégtelen bevitel esetén fokozódik a fertőzésekre való hajlam. A szervezetben több száz enzim felépítésében, működésében vesz részt, segíti a sebek gyógyulását, erősíti a nyálkahártya és a bőr épségét, egészséges működését.

Forrásai a vörös húsok és csirke, a hüvelyesek (pl. csicseriborsó), a tengeri herkentyűk, a rákfélék, az olajos magvak és a zabpehely.

Szelén

Talán a legfontosabb szerepe az oxidatív stressz és a a gyulladásos folyamatok csökkentésében van. Emellett védi a sejtmembránokat, fokozza a fehérvérsejtek aktivitását, erősíti az immunválaszt. A pandémia alatt az elmúlt egy évben több tanulmány is megjelent, ami a megfelelő szelénellátottság és az enyhébb COVID-19 tünetek közötti kapcsolatokat kutatta.

Hiányában gyakrabban alakulnak ki a fertőzések, de hatással van a termékenységre (mindkét nem esetében) és neurológiai betegségeket, valamint hasnyámirigy- és májproblémákat is okozhat.

Forrásai: diófélék, barnarizs, hántolatlan gabonák, halak, húsok, belsőségek (máj, vese), tejtermékek.

Borítókép forrása: pexels.com