Az elmúlt néhány évben elképesztő teret nyert a vegán életmód, amelynek számos jótékony hatása van a környezetre és természetesen a szervezetünkre is. Az állati eredetű termékek elhagyásával azonban hiába lehetünk egészségesebbek és kiegyensúlyozottabbak, egyes vitaminokat – amelyek a tejtermékekben és a húsokban találhatóak meg – ugyanúgy pótolnunk kell.

D-vitamin

A szigorú vegán étrend, vagyis ahol egyáltalán nem megengedettek az állati eredetű ételek, mint például a halak, a tejtermékek vagy éppen egyes belsőségek, súlyos D-vitamin hiányt idézhetnek elő. Ez pedig a csontok, a bőr, a köröm egészségére, a termékenység, illetve a kedélyállapotra is kihatnak. Így kétszer olyan fontos, hogy étrend-kiegészítővel pótoljuk a szükséges mennyiséget.

B12-vitamin

A vegán életmód során a D-vitamin mellett, a B12-vitamin hiánya is égető probléma tud lenni. Hiába a változatos és sokszínű táplálkozás, a megfelelő mennyiséget így sem lehet kivitelezni. Ez a vitamin kizárólag a húsokban, a tojásban és a tejtermékekben található meg. Ha huzamosabb ideig nincs pótolva olyan súlyos következményei lehetnek, mint a vérszegénység vagy az idegrendszert érintő betegségek. Ha ragaszkodunk ehhez az életmódhoz mindenképp konzultáljunk egy életmód tanácsadóval, aki meg tudja mondani, hogy pontosan mennyi lenne a megfelelő mennyiség étrend-kiegészítőből.

Vas

Hiába színes a paletta a vasban gazdag gyümölcsöket és zöldségeket illetően, ezek rendszeres és nagy mennyiségben történő fogyasztása sem képes megoldani a vegán életmód során fellépő vashiányt. Étvágytalanság és vérszegénység alakulhat ki, amelyek később súlyos betegségeket idézhetnek elő. Ha komolyan szeretnénk venni az ezzel járó étrendet, akkor arra is figyeljünk, hogy a napi 10-15 mg-ot mindenképp pótoljuk.

Borítókép forrása: Unsplash