A körömágyakból folyamatosan új körömszövet keletkezik, és a megfelelő vitamin-, ásványi anyag- és tápanyagbevitel segíti az új körömsejtek növekedését, képződését és erősödését.

A körmünk sok mindent elárul rólunk és egészségi állapotunkról. Amellett, hogy személyes higiéniánk egyik mutatója, a nőknél akár a stílusukat is tükrözheti. A körmök erőssége, állapota pedig egyértelműen megmutatja, bejutnak-e a megfelelő vitaminok és ásványi anyagok a szervezetünkbe, amelyek egyébként a bőr és a hajunk egészségéért, szépségéért is felelősek.

vitamin_kormoknek
Forrás: unsplash.com

Nézzük, mely problémák, milyen összetevő hiányára utalhatnak!

A körömtöredezés oka lehet a túl kevés biotin bevitele vagy annak rossz hasznosulása. A biotint nevezik H-vitaminnak és B7-nek is, és bár nincs ajánlott napi mennyisége, fontos, hogy a szervezet állandóan hozzájusson. A biotin szépségvitaminként is felfogható. Leginkább a belsőségekben és húsokban, például a májban koncentrálódik, de megtalálható a tojássárgájában, a tejtermékekben, az élesztőben, a lazacban, az avokádóban, az édesburgonyában, a diófélékben, a magvakban és még a karfiolban is.

A körmök nem megfelelő ütemű növekedéséért, illetve a furcsa elszíneződések megjelenéséért felelős lehet az általános B-vitamin hiány. A B-vitaminok komplexen felelnek az idegrendszerünk védelméért, de éppúgy a bőr és a körmök egészségéért is. A B12 emellett a vérképzés vitaminja, míg a B9, azaz folsav a várandós kismamák legfőbb vitaminja. Érdemes a B-vitaminokat komplex módon bevinni, mivel együtt erősebbek, szinergiában működnek.

A folsav megtalálható a sötétzöld zöldségekben, a citrusfélékben, a babban, a borsóban, a lencsében, a diófélékben, a magvakban és az avokádóban. A B12 elsősorban állati eredetű élelmiszerekben található meg, például húsban, baromfiban, halban, tojásban és tejtermékekben.

Mivel az egészséges körmökhöz oxigénre van szükség, a vashiány vagy a vérszegénység a körmök függőleges bordázottságához vezethet, vagy a körmeink homorúakká válhatnak vas hiányában, mivel ez központi eleme a vér oxigénszállító egységének, a hemoglobinnak.

A szervezet jobban felszívja az állati eredetű élelmiszerekben, például a marhahúsban, csirkehúsban, halban és tojásban található vasat, mint a növényi élelmiszerekben, például sötétzöld leveles zöldségekben, földimogyoróban, magvakban, babban lévőt, de az is igaz, hogy a növények magas C-vitamin tartalma javítja a vas felszívódását.

A köröm függőleges bordáinak kialakulását okozhatja a magnéziumhiány is. A magnézium segíti a fehérje szintézist is. A teljes kiőrlésű gabonák gazdag magnéziumforrások, illetve a sötétzöld leveles zöldségek, valamint a quinoa, a mandula, a kesudió, a földimogyoró, az edamame és a fekete bab szintén jócskán tartalmazzák.

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/vitamins-for-nails
Borítókép forrása: unsplash.com
 
Neked ajánljuk

Mi is az a Flurona?

Amikor a pandémia elkezdődött, a szakemberek azt mondták, hogy a COVID-19 olyan, mint az influenza. De mi a jelenlegi helyzet?