A kicsiknek éppúgy szüksége lehet vitaminpótlásra, mint a felnőtteknek, hiszen táplálkozásuk nem mindig elég széles spektrumú, és immunrendszerük is folyamatos munkának van kitéve.

A gyermekek szervezete alapjáraton sem védtelen, sőt, ahogy a covid-járvány is mutatta, ők sokszor ellenállóbbak a kórokozókkal szemben, mint a felnőttek. Gyakran, csak hordoznak bizonyos fertőzést, tüneteket alig produkálnak, de át tudják adni másoknak. Az immunrendszerük tehát nagyon komoly igénybevételnek van kitéve nap mint nap. A vitaminok szedése és pótlása akkor is indokolt lehet, ha a gyermekünk válogatós vagy étkezése egyéb okokból nem tápanyagban dús, esetleg valamilyen egészségügyi dolog miatt diétát kell követnie.

vitamin_gyerekeknek
Forrás: unsplash.com

Válasszunk olyan vitaminokat, amelyeket kifejezetten gyerekeknek készítettek (pl.gumivitaminok), és ügyeljünk arra, hogy ne tartalmazzon olyan megadózist, amely meghaladja a gyermekek napi tápanyagszükségletét. A megbízható márkák és forgalmazók mindig részletesen feltüntetik az adott termék összetevőit, azok mennyiségét, és százalékos viszonyát a napi ajánlott adaghoz képest. Sose lépjük túl a terméken jelzett ajánlott dózist, és inkább csak egyféle, komplex terméket adjunk a gyereknek, így véletlenül sem léphetjük túl az ajánlott mennyiségeket!

A vitamin- és ásványianyag-kiegészítők túlzott mennyiségben fogyasztva károsak is lehetnek a gyermekek számára. Ez különösen igaz a zsírban oldódó A-, D-, E- és K-vitaminokra, amelyek a testzsírban raktározódnak, vagyis nem ürülnek ki a vizelettel, mint a C-vitamin vagy a B-vitaminok.

A D-vitamin például az egyik legfontosabb vitamin a gyerekek vázrendszerének, fogainak fejlődése szempontjából és az immunrendszerüket is erősíti. Ám, ha túl sokat kapnak belőle, akkor akár problémák is felléphetnek. Normál táplálkozással és egyféle multivitamin szedésével természetesen ilyen nem fordul elő, de egy túl gondos szülő, aki mondjuk 3-4 féle vitaminkészítményt is ad a gyerekének, az könnyen bajt okozhat csemetéje számára.

Bár a vitaminok nem olyan veszélyesek, mint pl. a gyógyszerek, ha azt tapasztaljuk, hogy gyermekünk nagy mennyiségben megevett belőlük, érdemes orvost felkeresni. A gyerekek számára finom és csábító vitamin típusokat, mint a már említett gumicukor formák, pedig gondosan zárjuk el előlük!

A gyerekeknek ugyanazokra a tápanyagokra van szükségük, mint a felnőtteknek, de általában kisebb mennyiségre. Ahogy a gyerekek nőnek, létfontosságú, hogy megfelelő mennyiségű tápanyaghoz jussanak, amelyek elősegítik az erős csontok felépítését - például a kalciumot és a D-vitamint.

Ezenkívül a vas, a cink, a jód, a kolin és az A-, B6- (folsav), B12- és D-vitamin kulcsfontosságú az agy fejlődéséhez a korai életszakaszokban. A C-vitamin általános immunerősítő, remek antioxidáns, növeli a gyerekek ellenállóképességét. A komplex vitaminkészítményekbe mindezek benne vannak a kellő mennyiségben.

Bár a gyerekeknek kisebb mennyiségű vitaminra és ásványi anyagra lehet szükségük, mint a felnőtteknek, a megfelelő növekedéshez és fejlődéshez továbbra is elegendő mennyiséget kell kapniuk ezekből a tápanyagokból.

Végül ne felejtsük el, hogy egy egészséges gyermeknek nemcsak tápanyagokra és vitaminokra van szüksége. Az alapszükségleteken túl egészségük nagyban függ attól, hogy mozognak-e eleget, nincsenek-e elhízva, illetve hogy lelki és mentális egészségükre is kellő figyelmet fordítunk-e!

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/vitamins-for-kids
Borítókép forrása: unspalsh.com