A B-vitamin csoport nagyon fontos vegyülettípus, mivel szükségesek az izmok és az idegrendszer megfelelő és egészséges működéséhez is.

A tiamin, azaz B1 vitamin nélkülözhetetlen vegyület a növekedéshez, fejlődéshez és a sejtműködéshez, valamint a táplálék energiává alakításához, az idegrendszer megfelelő működéséhez. A többi B -vitaminhoz hasonlóan a tiamin is vízben oldódó, ami azt jelenti, hogy nem raktározódik el a szervezetben, ezért rendszeresen kell fogyasztanunk, mert kiürül a vizelettel, amit nem használtunk fel.

tiamin hiány
Forrás: unsplash.com

Szerencsére a B1 vitamin is megtalálható sok élelmiszerünkben és persze az olyan étrend-kiegészítőkben, mint a multivitaminok vagy a B-komplex kapszulák.

A B1 jelen van a rizsfélékben, tésztafélékben, kenyerekben, az élesztőben, gabonapelyhekben, sertéshúsban, halakban, hüvelyesekben, kukoricában és olajos magvakban is.

Aki teljes értékűen táplálkozik, az ritkán szenved el tiaminhiányt, ennek ellenére gyorsan ki tud alakulni, ha pl.valaki szélsőséges diétát tart. Ha túl kevés B1 van a szervezetben, akkor idegrendszeri panaszaink lehetnek, sérülhet a szív egészsége, gyengül az immunrendszer, nem megfelelőek lesznek az anyagcsere folyamatok.

A hiány állapot tünetei nem annyira specifikusak, ezért gondolhatunk másra is, nehéz beazonosítani, hogy valójában esetleg B-vitamin hiányról van szó. Ilyen jelek lehetnek:

  • Étvágytalanság

  • Fogyás

  • Fáradtság, levertség, dekoncentráltság

  • Ingerlékenység

  • Az idegek sérülése, neuropátiás fájdalmak

  • Bizsergő, zsibbadó végtagok

  • Romló memória

  • Alvás problémák

  • Homályos látás

  • Hányinger, hányás

Aki a fenti tüneteket tapasztalja, esetleg többet is egyidejűleg, jó, ha orvoshoz fordul. A tiamin hiány kivizsgálása általában fizikális, a vér és vizelet tesztek nem annyira adnak teljes képet róla. Ha szeretnénk megelőzni a problémákat, étkezzünk vitaminban gazdagon, vagy kúraszerűen szedjünk táplálékkiegészítőket!

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/thiamine-deficiency-symptoms
Borítókép forrása: unsplash.com
 
Neked ajánljuk

Mit érdemes enni a hőhullámok enyhítésére?

Óvatosan válassza meg az elfogyasztandó ételeket, hogy segítségükkel enyhítse a menopauza alatti hormonális ingadozásokat és hőhullámokat.