Mennyire megbízhatók a friss gyümölcsökre, zöldségekre megadott C-vitamin-tartalmak akkor, ha hőkezeljük azokat.

A friss zöldségek és gyümölcsök C-vitamin-tartalma a legmagasabb

A gyümölcsök vagy zöldségek friss állapotában mért C-vitamin-tartalma a későbbiekben, az érési, begyűjtési, tárolási, szállítási és feldolgozási folyamatok során kisebb-nagyobb mértékben csökken.

Félrevezető lehet tehát abból kiindulni, hogy 100 gramm eper C-vitamin-tartalma 80 mg, ha a gyümölcsöt esetleg csak több nap autópályán való szállítást, hosszú ideig tartó tárolást, hűtést, netán a főzéssel vagy a sütéssel járó hőhatást követően fogyasztjuk csak el.

A fagyasztás nem garancia a C-vitamin-tartalmat illetően

Sajnálatos módon a fagyasztószekrényben való tárolás nem jelent garanciát a C-vitamin-tartalom megőrzésére: mínusz 20 °C-on való tárolásnál például jelentős mértékű vitaminveszteséggel lehet számolni már 3 napos tárolás alatt is. A spenót C-vitamin-tartalmának akár 23 %-a is elbomolhat, ha azt lefagyasztjuk.

C-vitamin hőkezelés
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

A meleg is árt a C-vitaminnak

Nem csak a hideg, de a meleg/forróság is káros lehet: a hőhatás miatt elveszhet a zöldségek és gyümölcsök C-vitamin-tartalmának egy része. Míg a kíméletes konyhatechnikai eljárásként emlegetett párolás során mintegy 15 %-kal csökken a zöldségek C-vitamin-tartalma, addig a hagyományos, bőséges mennyiségű vízben való főzéssel akár 40-70 % is kárba veszhet - zöldségtől függően.

Érdemes lehet ellenben wok-ban készíteni az ételt! Wok-ban készült zöldségeknél „csak” 15-20 %-os C-vitamin-veszteségekkel kell kalkulálni.

Forrás: Phillips KM. et al. Stability of vitamin C in fruit and vegetable homogenates stored at different temperatures. J. Food Comp. Anal. 45; 147-162. 2014.
Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Mit érdemes enni a hőhullámok enyhítésére?

Óvatosan válassza meg az elfogyasztandó ételeket, hogy segítségükkel enyhítse a menopauza alatti hormonális ingadozásokat és hőhullámokat.