Az U-vitamin az 1950-es évek elején bevezetett kifejezés, amely a káposzta levében lévő vegyületet jelenti.

Neve ellenére az U-vitamin nem igazi vitamin, hanem a metionin névre hallgató aminosav. Az U-vitamin nemcsak étrend-kiegészítőként kapható, sőt természetesen megtalálható különféle élelmiszerekben nagy mennyiségben, különösen a keresztesvirágú zöldségekben, mint a káposzta, a brokkoli, a kelbimbó és a kelkáposzta.

u_vitamin_hatasa
Forrás: pexels.com

De mért is fontos a szervezet számára a metionin? Az U-vitamin származékok erősítik az immunrendszert, különösen ajánlottak gyomor- és bélproblémákra, csökkenthetik a koleszterintszintet, mérsékelhetik az ételallergiákat, gyorsítják a sebgyógyulást, kozmetikumokban pedig ránctalanító, fiatalító hatással bírnak.

Állatkísérletek bizonyítják az U-vitamin méregtelenítő szerepét. A rágcsálókon végzett tanulmányok alapján megállapították, hogy pl. a savanyúkáposztalében is megtalálható vegyület méregteleníti a májat, segíti a vesék szűrését, de az epilepszia okozta tüdőkárosodást is csökkenthetik.

Laboratóriumi vizsgálatok alapján a metionin-származékok felgyorsítják a sebgyógyulást, védik a bőrt pl.az UV-sugárzástól, és csökkentik a vér triglicerid szintjét is. Méregtelenítő hatása miatt ajánlják dohányosoknak és alkoholizmusból gyógyulóknak is.

Mivel mindezek laboratóriumi vizsgálatok, hatásai az emberben csak feltételezettek. Mindenesetre a leveles zöldségek fogyasztásával bajt nem okozunk, mert az U-vitaminon kívül rengeteg egyéb vitamin és ásványi anyag van bennük. A metionin ezenkívül esszenciális aminosav a szervezetben, vagyis nélkülözhetetlen, mivel számos sejtfolyamatunkban részt vesz, például a fehérjék szintézisében, zsírbontásban, energiatermelésben és a fehérvérsejtek aktiválásában.

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-u
Borítókép forrása: pexels.com