A K-vitamin a zsírban oldódó vitaminok közé tartozik, ezért képes raktározni a szervezetünk. De pontosan miben is segíti azt?

Minden vitamin nélkülözhetetlen a szervezet egészséges működéséhez. A K-vitamin legfontosabb tulajdonsága, hogy segít a vérlemezkék tapadásában, vagyis a véralvadást szabályozza. Emellett csökkenti a csontritkulás és az érelmeszesedés kockázatát, megakadályozza a véraláfutásokat, és fontos szerepe van a rákos megbetegedések kezelésénél.

Két típusa ismert, a K1- és a K2-vitamin.

A K1-vitamin, más néven fillokinon

  • megtalálható a zöldleveles növényekben, a tejtermékekben és a májban
  • ritkán kell pótolni, elsősorban csecsemőknél, illetve májelégtelenségben szenvedőknél 

A K2 vitamin, más néven menaquinon

  • az élelmiszerekben kisebb mennyiségben található meg, például a savanyított káposztában, a sajtban és a tojásban
kelbimbó
Forrás: unsplash.com

Hiánya és pótlása

A K-vitamin a kalcium és a kálium felszívódását is segíti, ezért ha kevés van belőle a szervezetünkben, annak a csontképződés látja kárát. Májproblémáknál is keletkezhet K-vitamin hiány, mivel a máj "gyártotta" epe segíti a felszívódását a szervezetbe, és ha ott probléma van, gond lesz a felszívódással is.

Hiányára utal a hosszan tartó vérzés, a gyakori orrvérzés, a fáradékonyság és az elhúzódó sebgyógyulás.

Pótolni elsősorban az ételek segítségével tudjuk, természetes úton. Együnk sok brokkolit, kelbimbót, salátát, paradicsomot, kefirt vagy joghurtot. Ha ezek mellett még mindig nem elegendő a K-vitamin szintünk, az orvossal való konzultáció után táplálékkiegészítővel is bevihetjük a szervezetünkbe. 

Vigyázzunk a túladagolásával, főleg akkor, ha véralvadásgátlót vagy vérnyomáscsökkentőt szedünk, de más esetekben is lehetnek mellékhatások (például kiütés, légzési nehézségek, szabálytalan szívverés). Túladagolni azonban csak gyógyszer formájában lehet, természetes úton bevive nem.

Borítókép forrása: unsplash.com