Mutatjuk, hogy milyen táplálékokat érdemes fogyasztani, és milyen vitaminok, nyomelemek pótlása jöhet szóba.

A legkülönfélébb sebek, köztük az égési, a horzsolt, a vágott, a szúrt vagy a műtét utáni sebek is gyorsabban és esztétikusabban gyógyulnak, ha rendelkezésre állnak a szövetek regenerációjához, újraképződéséhez szükséges mikro- és makrotápanyagok.

Fókuszban a fehérjebevitel

A makrotápanyagok, vagyis a zsírok, a szénhidrátok és a fehérjék közül a fehérjebevitelre kell a leginkább összpontosítani, ha a sebgyógyulás támogatásáról van szó. A fehérjebevitel a bőr és az izmok újraképződésére is jótékony hatással van.

Irányadó, hogy testtömegkilogrammonként napi 1,5-2,0 gramm fehérjebevitel ajánlott, azaz egy 70 kg-os „sebes” beteget tekintve, a napi 105-140 gramm fehérjebevitelt kell megcélozni. Mit érdemes fogyasztani ehhez? A sovány húsok, a halak, a tejtermékek, a babfélék és a különféle magvak is dúsak fehérjében.

A kalkulációt segítheti, hogy:

  • 1 adag sertéskaraj vagy csirkemell 20-25 gramm fehérjét tartalmaz,
  • 1 adag sajt (5 dkg) 10-12 gramm fehérjét juttathat a szervezetbe,
  • 1 csésze tejben vagy joghurtban körülbelül 10 gramm fehérje van, és
  • 1-1 adag bab, mogyoró vagy napraforgó 5-12 gramm fehérjét tartalmaz.
sebgyógyulás
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

C-vitamin, cink és vas is szükséges a sebgyógyuláshoz

A vitaminok közül elengedhetetlen a megfelelő C-vitamin-bevitel, ami a bőr rugalmasságát biztosító kollagén szintézisét segíti elő. Emellett, cinket és vasat is fokozott mennyiségben igényelhet a szervezet annak érdekében, hogy a sebgyógyulás kellőképpen gyors legyen.

Forrás: https://www.healthlinkbc.ca/health-topics/high-protein-foods-wound-healing
Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix

 

 

 
Neked ajánljuk

Mit tehetünk álmatlanság ellen?

Alvásunk mennyisége és minősége befolyásolja fizikai és kognitív teljesítőképességünket, az immunrendszerünket, a memóriánkat, és még azt is, hogy milyen hosszú lesz az életünk.