A  terhesség tudatos tervezése elengedhetetlen a sikerhez és ahhoz, hogy egészséges kisbabánk szülessen. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat.

A legfontosabb, hogy a görcsösség gátolhatja a sikert, hiszen stresszes álapotot okoz, ami az egész szervezetre hatással van, sőt a férfiaknál még potenciazavart is kiválthat. Szintén fontos a mozgás, ám a megerőltető sportokat kerüljük, mert felboríthatják a menstruációs ciklust és az ovulációra is befolyással lehetnek. Meghatározó az életmód minősége, a táplálkozás, a szexuális aktivitás gyakorisága és az az együttlétek megfelelő időzítése. Orvosi ajánlások szerint a kétnaponta történő együttlét a siker kulcsa, hiszen a hímivarsejtek koncentrációja ilyenkor a legoptimálisabb. A kétnaponta történő együttléteknél az úgynevezett termékenységi ablak is lefedhető. A petesejt ugyanis csak 24 óráig képes a megtermékenyülésre, a hímivarjestek azonban 2-3 napig is várakoznak a kínálkozó alkalomra a női szervezetben. Ugyanennyire fontos a hormonháztartás megfelelő működése, a szervek állapota is.

terhesség
Forrás: pixabay.com

A fehérjedús, szénhidrátban és zsiradékban csökkentett étrend az ideális a terhességet tervező nők számára. A túlzott cukor- és szénhidrátbevitel rontja a petesejtek minőségét, ráadásul a cukoranyagcsere-zavar, illetve az inzulinrezisztencia termékenységi problémákhoz vezethet.

Zöldségeket, gyümölcsöket, fehér húsokat fogyasszunk a gyorsabb siker érdekében, a szénhidrátokkal pedig bánjunk óvatosan. A nyers húsokat és a nyers halat, a penészes sajtokat nem csak a várandósság alatt, de már a tervezés időszakában is érdemes kerülni.

Vitaminpótlás

A vitaminpótlásra kiemelten kell figyelni. A női hormonális rendszer működése ilyenkor cinket igényel. A fejlődési rendellenességek kockázatának csökkentése érdekében napi 400 egységnyi folsavat kell bevinni. A fogantatás után a magzat szervezetét is az anyáé látja el vérrel. A vérképzés vas-, B6- és B12-vitamint igénylő folyamat, ezért érdemes a raktárainkat már ilyenkor feltölteni. Nagyobb mennyiségben lesz szükségünk ebben az időszakban magnéziumra, kalciumra, C-vitaminra, D-vitaminra, szelénre, jódra és B-vitaminokra is. A Q10 szintén ajánlott. Ez egy természetes enzim, amely jótékonyan hat a szívre, de a teherbeesés szempontjából is hasznos, főként azok számára, akik 40 éves kor felett szeretnének teherbe esni. Emellett javítja a petesejtek minőségét és vastagítja a méhfalat. A Q10 a férfiak számára is hasznos, ugyanis javíthatja a spermiumok minőségét, aktivitását. Q10-ben gazdag élelmiszer a spenót, a brokkoli, a szezámmag és a máj. 

Férfiaknál is fontos az egészséges életmód

A babatervezésnél kiemelten fontos, hogy a férfiak is jobban figyeljenek a kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozásra. A dohányzást, alkohol- és drogfogyasztást legalább három hónappal azelőtt kell abbahagyni, amikor a pár elkezd "élesben" próbálkozni a teherbeeséssel. 

Borítókép forrása: pixabay.com