A női menstruációs ciklus egy hormonok által szabályozott, igen összetett és érzékeny folyamat, ezért sok minden megzavarhatja.

Átlagosan 28 napig tart, de ez eltérő is lehet, nem kell semmilyen betegségre gondolni, ha például rendszeresen 29-30 napos a ciklusunk. Előfordulhat, hogy a menstruáció a megszokottnál hamarabb, gyakrabban pedig pár nap késéssel kezdődik meg. Öt napot meghaladó késésnél azonban ajánlott elgondolkozni azon, hogy vajon mi okozza, főleg akkor, hogyha más panaszaink is vannak.

Milyen okok állhatnak a menstruáció késése mögött?

  • Terhesség – ez a legideálisabb és legkézenfekvőbb állapot akkor, ha a nő aktív nemi életet él és nem védekezik a teherbeesés ellen. Azonban a havi vérzés késése vagy elmaradása nem az egyetlen tünete az állapotosságnak, mellette a a közérzet megváltozása, és egyéb testi tünetek is észlelhetőek. Ha várandósságra gyanakszunk, először végezzünk terhességi tesztet – de ezt sem érdemes túl korai időpontban. Ha a teszt kimutatja, hogy babát várunk, akkor irány a nőgyógyász, aki majd orvosilag is megerősíti a hírt.
  • Stressz, túlhajszoltság – mivel a stressz is hormonváltozást okoz a szervezetben, ezért nem véletlen, hogy kihatással van a menstruációs ciklusra, ha feszült időszakon vagyunk túl
  • Helytelen táplálkozás – fogyókúrázás, túlsúly, alultápláltság esetén is kialakulhat vérzészavar, mert a nem megfelelő tápanyagbevitel felborítja szervezetünk élettani folyamatait
  • Fogamzásgátló tabletták szedésének abbahagyása
  • Egyéb gyógyszerek szedése – például antidepresszánsok
  • Krónikus betegségek
  • Változókor közeledte – mielőtt végleg abbamarad a menstruáció, a nők többségénél menstruációs zavarok lépnek fel, ahogy közeledik a változókor. Ez általában 40-45 éves korra tehető, amikor rendszertelenebbé válik a havi vérzés.
  • Szervi problémák – főleg a petefészket és a méhet érintő elváltozások lehetnek hatással a vérzésre, de egyik fontos hormontermelő szervünk, a pajzsmirigy rendellessége is okozhat vérzészavart.
menstruáció
Forrás: Shutterstock/Puzzlepix

Mit tehetünk ellene?

  • Vezessünk menstruációs naptárat, ami nemcsak az orvosunknak fontos, hanem magunknak is. Így tudjuk majd pontosan visszakövetni, hogy mikor mennyit késett a havi vérzés, és összefüggéseket is megállapíthatunk belőle.
  • Figyeljünk oda a kiegyensúlyozott étkezésre
  • Látogassuk meg rendszeresen a nőgyógyászunkat az esetleges szervi bajok kiszűrése, megelőzése érdekében.
Borítókép forrása: Shutterstock/Puzzlepix