A világon mindenki érintett az immáron több, mint másfél éve tartó koronavírus-járványban, és ez a mentális egészségre is kihat.

A ma élő emberek életében aligha volt ehhez hasonló bizonytalanságot okozó helyzet, mint a COVID-19 okozta pandémia. Nem meglepő hát, hogy rengeteg embernél ez lelkileg is lecsapódott. Megváltoztak a mindennapjaink, a már említett bizonytalanság – Mikor lesz vége? Elkapom-e én is? – rányomta a bélyegét a lelki, mentális egészségre és folyamatos stressz alá helyezett sok mindenkit.

Mit okoz  a „korona-stressz”?

  • Félelemérzet, harag, szomorúság, frusztráció vagy aggodalom
  • Változás az energiaszintben, az étvágyban, az érdeklődési körökben
  • Nehezebb döntéshozatal
  • Alvási problémák
  • Fizikai reakciók – fejfájás, gyomorproblémák
  • A krónikus betegségek rosszabbodása
  • A mentális egészség romlása
  • Dohányzás, alkoholfogyasztás megemelkedése
stressz
Forrás: Shutterstock/Puzzlepix

Hogyan küzdjünk meg ezzel?

  • Tartsunk szünetet a hírek olvasása, nézése közben, de a legjobb, ha minimalizáljuk az ezzel töltött időt. Az aggasztó esetekről való folyamatos tájékozódás csak rontani fogja a motivációnkat, lelki egészségünket. Persze fontos a jól informáltság, de ne vigyük túlzásba.
  • Törődjünk a testünkkel! Igyekezzünk fenntartani egy egészséges alvásrendet, és ha nem megy, forduljunk orvoshoz a problémával. Együnk megfelelően és kiegyensúlyozottan, a folyadékbevitelt se hanyagoljuk el, főleg a meleg napokon. A mindennapos munka mellett figyeljünk oda a heti rendszeres sportolásra, ami kiváló stresszűző, és kicsit kiszakadunk otthonról.
  • Kapcsolódjunk ki – legyenek olyan napok, amikor csak magunkra figyelünk, és olyannal töltjük az időt, amiben kedvünket lelhetjük.
  • Beszélgessünk másokkal, hiszen ők is pontosan ugyanebben a helyzetben vannak. Osszuk meg a tapasztalatainkat, gondolatainkat – könnyebb lesz kicsivel, miután látjuk, hogy másokat is hasonló gondok nyomasztanak.
  • Fontosak a közösségek, még a távolságtartás idején is, akár online is becsatlakozhatunk egy-egy beszélgetésbe, szakkörbe, előadásba.
Forrás: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/daily-life-coping/managing-stress-anxiety.html
Borítókép forrása: Shutterstock/Puzzlepix