Bár a pandémia előtti időszakban is elmondható volt, hogy a digitalizáció szinte már minden területét átszőtte az életünknek, a járványhelyzet mégis képes volt egy még ennél is nagyobb mértékű elköteleződést eredményezni az internet adta lehetőségek és azok kihasználása terén. Rávilágított olyan kézenfekvő megoldásokra (mint például a telemedicina), amelyeket már a COVID előtt is rendszeresen használtunk, de valamiért mégsem tudtunk alapértelmezettként tekinteni rájuk.
Telemedicina, avagy távkonzultáció
Az elmúlt években megváltozott fogyasztói igények miatt az egészségügyben is drasztikus változásokra volt szükség. Válaszul megjelent a telemedicina, másnéven távkonzultáció fogalma, amely az orvoslás olyan gyakorlatát jelenti, amely a technológia segítségével távolról történő betegellátást képes biztosítani. Ez magába foglalja többek között a személyes konzultációt egyre többször kiváltó online konzultációt (videótechnológia útján), az online időpontfoglalást, illetve számos - az időpontfoglalás után történő - egyéb egészségügyi szolgáltatást is.
Digitális pontok
Fontos lehet kiemelni, hogy a telemedicina jelenleg nem arra hivatott, hogy minden aspektusában képes legyen kiváltani a konvencionális értelembe vett egészségügyi szolgáltatásokat. A digitális megoldások sokkalta inkább szolgálnak digitális pontokként, egyfajta kiegészítő funkciókat betöltve a teljes betegellátás során. Mindazonáltal az így létrejövő hibrid rendszer is már önmagában számos előnyt képes biztosítani a szereplőinek.
Biztonság mindenekelőtt!
Az idő és energia megspórolása mellett a biztonság is nagy előnye az új digitális egészségügyi szolgáltatásoknak, mind a páciensekre, mind pedig az orvosokra nézve. A COVID járványhelyzet egyik nagy problémáját jelentette a személyes kontaktusok elkerülhetetlensége, amelyekre hatékony választ nyújtanak a távkonzultáció egyre kiforrottabb megoldásai. A tényleges vizsgálatok megfelelő elvégzéséhez mára már nincs szükségünk semmi másra, csupán pár elektronikai eszközre, mint például okostelefon, laptop, táblagép, amelyek napjainkban már szinte minden háztartásban előfordulnak.
Összegzés
A telemedicina, távkonzultáció eszközei maximális hatékonyság mellett képesek új megoldásokat biztosítani a betegellátásban, ezzel megreformálva az egészségügy egészét. Kényelmesebbé és biztonságosabbá téve a páciensek és az egészségügyi dolgozók mindennapjait. Sajnos nem lehet meghatározni, hogy meddig marad velünk a COVID, így érdemes lehet berendezkedni az újonnan kialakult helyzetre. Mindenesetre a továbbiakban nagy megkönnyebbülést jelenthet számunkra, ha orvosi segítséget biztonságosan és kényelmesen az otthonunkból kérhetünk.