Az inkontinencia a vizelettartási zavart jelenti, melynek egyik formája stressz alapú, ezért nem csak az idős korosztályt vagy a szervi problémákkal küzdőket érinti.

Az inkontinenciás epizódot átélt emberek nemcsak fizikálisan érezhetik magukat kellemetlenül, hanem lelkileg is. A többszöri vizelettartási zavar akár depressziót, szorongást is kiválthat, az érintett nem szívesen megy társaságba vagy lép ki az utcára. Stressz inkontinencia esetén fizikai hatásra, köhögés, nevetés, fizikai aktivitás, sport, nehezebb tárgy emelése miatt hirtelen megnő a hasűri nyomás.

stressz_inkontencia
Forrás: unsplash.com

Ezt nem tudja tartani az érintett és változó mennyiségű (általában kevés) vizelet távozik akarattalanul az alsóneműbe. Ezt a zavart okozhatja a túlsúly is, de előfordulhat prosztata műtét után is, ha a záróizmok funkciója csökken. Az inkontinencia kezelésének számos módja van, a gyógyászati segédeszközöktől a műtétig, ám a legfontosabb mindig az életmód. Erre az orvosok is felhívják a figyelmet, és bármilyen eredetű inkontinenciát diagnosztizálnak, az életmódváltás kötelező.

Ha enyhe tünetekkel küzdünk, vagy az inkontinencia átmeneti probléma, akár felfázás eredménye, akkor segíthetnek a húgyutakat fertőtlenítő gyógyászati készítmények, teák, drazsék. Kezdődő inkontinencián segíthet és enyhíthet az életmódváltás, és nagyon hatásos az intimtorna – azaz a Kegel-gyakorlatok. Krónikus vizelettartási problémáknál az orvos ajánlhatja a gyógyszeres kezelést, vagy a műtétet is, ami manapság rutin eljárás.

Az életmódbeli változtatások megelőzhetik vagy javíthatják az inkontinenciát. Kerülni kell a túlsúlyt, mely több szempontból is aggasztó, ráadásul növeli a hasűri nyomást. Étkezésünknél arra is figyeljünk, hogy ne alakuljon ki székrekedés, mert az erőlködés hatására is kialakulhat inkontinencia.

Kerüljük a dohányzást, a túlzott alkoholfogyasztást, mert ezek szűkítik az ereket, roncsolják a szöveteket, keringési és vérellátási zavart okoznak, ami erősen érintheti a húgy-ivar szerveket!

Mindig fogyasszunk kellő mennyiségű folyadékot, a vizeletet hagyni kell ürülni, dolgozzanak a vesék, ne tartogassuk, ne pangjon a húgyhólyagban! Vigyázzunk a felfázásra, az ivarszervek tisztán és melegen tartására, ha pedig gyulladásos betegség lép fel, kérjük a háziorvosunk segítségét!

Forrás: https://www.healthline.com/health/stress-incontinence
Borítókép forrása: unsplash.com