A pszichológiai függőség egy olyan kifejezés, amely leírja a szerhasználati zavar érzelmi vagy mentális összetevőit, mint például az erős sóvárgást az anyag után, amikor már nehézséget okoz bármi másra gondolni.

Függőnek lenni nagyon komoly problémákat vet fel. Bár azt gondolnánk, csak az alkoholisták és drogfüggők az igazán betegek, illetve azok, akik a szerencsejátékok foglyai, valójában a hétköznapi életünk is tele van függőséggel.

pszichologiai_fuggoseg
Forrás: unsplash.com

A cukor/szénhidrátfüggőség is egy valós gond, nem véletlenül annyi az elhízott, beteg ember. De a digitális függőség is létező dolog, ha körbenézünk, biztosan akad a környezetünkben olyan, aki 10 percet nem bír ki a telefonja nélkül. Ez sajnos mind változást idéz elő az idegrendszerben, a viselkedésben és ez kihat a mindennapi életünkre, kapcsolatainkra is. Nem véletlen, hogy a nagy chatelések korában annyi az elmagányosodott ember.

A kábítószer vagy alkohol függőség során a test és az elme is a szer rabjává válik, ez fizikai függőség. Míg a pszichológiai függőség esetén (ahova akár a telefonfüggők is sorolhatók) az agyban épülnek ki helytelen neuronkapcsolatok, amik arra késztetik az érintettet, hogy ismételgesse a folyamatot, különben rossz érzése, hiányérzete, elvonási tünete támad.

A pszichológiai függőség jelei:

  • Állandó sóvárgás, vágy az anyag vagy tevékenység után

  • Megmagyarázza magának, hogy ez még nem sok, nem káros, nem is függőség

  • Elveszti az érdeklődését más, szokásos, akár hasznos tevékenységek iránt

  • Elferdül az értékrend, értékítélet

  • Túl sok időt tölt a függősége tárgyával

  • Szükséges az anyag vagy tevékenység, hogy bármi másban motivált tudjon maradni

  • Pánik, félelem, hogy a szer (alkohol, drog, kávé) nélkül nem úgy fog teljesíteni

A pszichológiai függőség kezelése összetett. Egyes embereknél, akik mind fizikai, mind pszichológiai függőséggel küzdenek, a dolgok pszichológiai oldala néha magától megoldódik, amint a fizikai függőséget kezelik.

A legtöbb esetben azonban a terapeutával való együttműködés a legjobb módszer a pszichés függőség kezelésére, akár önmagában, akár a fizikai függőség mellett jelentkezik.

A terápia során általában olyan mintákat tárnak fel, amelyek kiváltják a használatot, és ezek ellenében új gondolkodási és viselkedési minták létrehozásán dolgoznak.

Forrás: https://www.healthline.com/health/psychological-addiction
Borítókép forrása: unsplash.com
 
Neked ajánljuk

Hogyan rontja el az esti rutin a baba alvását?

A PEACE alváscoaching harmadik lépése az esti rutinnal foglalkozik. Az esti rutin az a néhány dolog, amit a babával szoktatok csinálni lefekvés előtt, általában a vacsora és az altatás között. Praktikus okokból beletartozik a fürdetés, pelenkacsere, pizsamába bújás, és kortól, szokásoktól függően a fogmosás, az utolsó esti szoptatás, pólyázás.