Azt mindenki tudja, hogy a stressz rombol, betegségeket idéz elő, de valójában vannak pozitív hozadékai is a szervezetünk felfokozott állapotának.

A stressz egy természetes válaszreakció, ami például segíthet veszélyhelyzetek elhárításában, vagy gyorsabban tudunk dönteni általa, tehát elsődlegesen a túlélést szolgálja. A stressz még önmagában nem lenne káros, ahogy elhárítottuk a „veszélyt”. A probléma a krónikus, hosszan tartó stresszből fakad, ami mára a mindennapjaink része lett.

stressz
Forrás: unsplash.com

Ezért most megnézünk négy olyan dolgot, amit a stressz idéz elő, de voltaképpen pozitív változást hoznak.

  1. A mérsékelt mennyiségű stressz javíja a kognitív funkciókat, serkenti az idegsejtek közötti kapcsolatot vagyis ingerület átvitelt, így javíthatja a memóriát, a logikát, tehát növeli az agy teljesítményét.

  2. A stressz megerősít és segít adaptálódni. Amikor új helyzettel találkozunk, akár be is pánikolhatunk, eluralkodik rajtunk a stressz, hogyan fogjuk megoldani az ismeretlen szituációt. Majd mikor ez újra, és újra jelentkezik, a szervezet már túl van egy tanulási folyamaton, tudjuk, hogy a helyzet megoldható, és akár magabiztosan kezeljük a korábban stresszes szituációt.

  3. Egy 2006-os Johns Hopkins-tanulmány 137 nőt követett a terhesség közepétől a gyermekeik második születésnapjáig. A tanulmány megállapította, hogy azoknál a nőknél született csecsemőknél, akik terhesség alatt enyhe vagy közepes stresszt tapasztaltak, 2 éves korukra fejlettebb korai fejlődési képességeik voltak, mint a stressz nélküli anyáktól született csecsemőknél. Ez nem azt jelenti, hogy várandósság alatt tegyük ki magunkat stressznek, de arra rávilágít, hogy, aki babát vár, azt nem feltétlenül kell burokba zárni, és a hétköznapi problémák kezelése nem lesz káros a magzatra.

  4. A stressz megváltoztatja a szervezet hormonháztartását is. A stresszhormonokról pedig kiderült, hogy alacsony mérték esetén segítenek a fertőzések, gyulladások elkerülésében. Vagyis stressz hatására akár egy enyhébb betegséget hamarabb legyűrhetünk. Mindenkivel volt már olyan, hogy náthás volt, fájt a torka, majd jött egy helyzet, ami stresszel járt, kizökkentette, és pár óra múlva jobban is lett.

Forrás: https://www.healthline.com/health/benefits-of-stress-you-didnt-know-about
Borítókép forrása: unsplash.com