Nagyon kellemetlen elalvás előtt hirtelen arra riadni, hogy összerándul a testünk. Vajon mi rejlik a jelenség mögött?

Az elalvó rándulásnak, elalvási mioklónusnak vagy hypnick rándulásnak nevezett jelenség igen kellemetlen. Ez azonban nem betegség, nincs különösebb orvosi jelentősége, ám ha rendszeresen előfordul, az alvás minőségét ronthatja. Kifejezetten gyakori jelenség, egyes becslések szerint a népesség több mint kétharmadát érinti. A tapasztalatok szerint gyakrabban fordul elő erős fizikai, szellemi vagy érzelmi megterhelés, kimerültség, erős stressz, alváshiány hatására, vagy akkor, ha túl sok koffeint vagy nikotint fogyasztottunk. 

Két rendszer küzd egymással

A Columbiai Alvászavar Központ orvosa, dr. Carl Bazil szerint ennek a jelenségnek az az oka, hogy az agyunk ilyenkor többféle különböző jelet küld egyszerre és összezavarodik. Úgy lehet elképzelni, mint amikor két rendszer hadakozik egymással: az egyik azt szeretné, hogy elaludjunk, míg a másik ébren tartana. "Az alvás során az izmaink ellazulnak, ám ezek egy része még annyira fel van pörögve, hogy automatikusan összerándul" - mondja dr. Bazil az erről megjelent tanulmányban. Ez a fajta izomrángás az emberek hetven százalékánál fordul elő, de sokszor nem is emlékszünk rá, hogy ilyesmi történt, máskor azonban felriadunk rá. Ha tehát a partnerünk este az ágyban összerándul, tudjuk, hogy éppen elalvás közeli állapotban van.

alvás
Forrás: pixabay.com

A rángás gyakoriságát növelő tényezők

Vannak olyan tényezők, amelyek növelik az elalvás előtti akaratlan rángás esélyét. Ilyen lehet például az esti sport. Aki késő este végez aktív testmozgást, akadályozza az izmait abban, hogy legyen idejük kellőképpen ellazulni elalvás előtt. A szervezet ilyenkor még túlságosan fel van pörögve és bár fáradtak vagyunk, az izmaink még aktívak. A stressz is ilyen tényező, ami köztudottan blokkolja az agyat és akadályozza a szervezet ellazulását. Ilyenkor nagy segítség lehet az autogén tréning vagy a meditáció. A helytelen alvásritmus is kockázati tényező, hiszen a szervezet számára nem küldünk rendszeresen egyértelmű jeleket az ébrenlét és az alvás ritmusáról. Ebben segíthet, ha minden nap lehetőség szerint ugyanakkor megyünk aludni, így a szervezetünk kialakít magának egy ritmus, aminek a mentén biztonságosan működhet. Az élvezeti cikkek, mint az alkohol és a cigaretta szintén kockázati tényezők. Ezek szintén a szervezetet blokkolják, ami ezáltal nem tud kikapcsolni.

Borítókép forrása: pixabay.com