Ez az ásványi anyag nélkülözhetetlen a szervezet számára, ha már csak abból indulunk ki, hogy vérsejtjeink alkotóeleme.

A vas a szervezetünk számára esszenciális, vagyis szükség van erre az elemre, hogy egészségesek maradjunk. A vas például ott van a hemoglobinban, ami a vörösvérsejtek oxigénszállító része, de a vas részt vesz az energetikai folyamatainkban is, és számos biokémiai folyamat résztvevője. Hiányában kellemetlen tünetek léphetnek fel, hosszú távon pedig kóros fáradékonyság, vagy vérszegénység is.

vas_szedese
Forrás: unsplash.com

A vasat elsősorban a táplálkozás útján kell pótolni (pl. vörös húsok, máj formájában), de ha ez nem elegendő, akkor segítségünkre lehetnek a vas étrend-kiegészítők.

A vashiány tünetei:

  • fáradtság, energiahiány

  • légszomj

  • koncentrálási nehézségek

  • gyakoribb lebetegedések

  • testhőmérséklet-szabályozás nehézségei, fázás

  • sápadt bőr

  • szívdobogás

  • fejfájás

  • fülzúgás

  • viszketés

  • fájdalmas nyelés

  • sebek a szájzugban

  • hajhullás

Egy egyszerű laborvizsgálattal (vérkép) megállapítható, hogy valakinek vashiány okozza-e a problémáit. Bizonyos esetekben fokozottan oda kell figyelni a vaspótlásra, mert nagyobb a kockázata annak, hogy az illetőnél hiány lép fel.

Ilyen állapot a várandósság;

azok, akik gyakran adnak vért;

menstruációs problémákkal küzdők;

gyomor-bélrendszeri betegségekben, például cöliákiában, fekélyes vastagbélgyulladásban vagy Crohn-betegségben szenvedők;

daganatos betegek;

szívbetegek;

alkoholisták.

Fontos megjegyezni, hogy a vas-kiegészítők szükségtelen fogyasztása károsíthatja az egészségét, részben azért, mert jellemzően nagy adag vasat tartalmaznak, ami emésztési problémákat okozhat, és csökkenti más tápanyagok felszívódását a bélrendszerben. Tehát csak akkor szedjünk vasat, ha bizonyítottan vashiány okozza a problémánkat!

A vaskiegészítők segíthetnek visszafordítani a vashiányt, ha az étrendi változtatások önmagukban sikertelenek

Egyes emberek, beleértve a terhes nőket, csecsemőket, kisgyermekeket, erős testmozgást végzőket és bizonyos betegségekben szenvedőket, hajlamosabbak az alacsony vasszintre, ezért rendszeresen ellenőriztetniük kell a vasszintjüket.

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/iron-supplements-who-should-take
Borítókép forrása: unsplash.com